با افزایش جمعیت و گران‌تر شدن قیمت مسکن، فضای خانه‌ها روزبه‌روز در حال کوچک‌تر شدن است و حضور وسایل دکوراتیو بزرگ و یا مبلمان در خانه‌، فضا را پرکرده و موجب می‌شوند خانه شما کوچک‌تر به نظر برسد. به همین دلیل است که مد در دکوراسیون داخلی به سمت حذف مبلمان و چیدمان‌های جذاب بدون مبل پیش می‌رود.

اگر شما هم در خانه خود فضای کافی برای چیدمان دکوراسیون داخلی، به همراه مبلمان را ندارید و به دنبال یک دکوراسیون مدرن برای منزل خود هستید بهترین پیشنهاد، استفاده از ایده‌های جذاب چیدمان بدون مبلمان است. این نوع از چیدمان نسبت به دکوراسیون مبله مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و همچنین یکی از انواع چیدمان‌های محبوب برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند در فاصله زمانی کوتاه چیدمان داخلی منزل خود را تغییر دهند.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام نکات لازم برای داشتن یک دکوراسیون عالی و مدرن بدون مبلمان آشنا کنیم تا تجربه‌ای متفاوت از چیدمان داشته باشید.

فهرست مطالب

استفاده از سکوها و تورفتگی‌ها برای چیدمان

در بعضی از خانه‌ها حضور ستون‌ها، فرورفتگی‌ها در دیوار یا تفاوت ارتفاع سطح زمین در بعضی نقاط، چیدمان منزل را با چالش همراه می‌کند. این بخش‌های خانه می‌تواند الهام‌بخش شما برای چیدمان ساده و راحت با استفاده از تشکچه و کوسن باشد. شما از این بخش‎‌های منزل برای دکور تلویزیون، درست‌کردن کتابخانه، استند گل‌وگیاه، ساخت شلف برای ظروف و اکسسوری‌ها و… می‌توانید استفاده کنید.

بعضی از خانه‌ها در لبه‌ی پنجره، سکویی دارند که پهنای آن فضای مناسبی برای نشستن است. مخصوصاً اگر آن پنجره نمایی از شهر  و یا فضای دلپذیری را به نمایش بگذارد. شما به‌عنوان دکوراتیو منزلتان می‌توانید از آن فضا به‌عنوان یک‌گوشه دنج بی‌نظیر استفاده کنید تا برای استراحت، مطالعه کتاب یا نوشیدن یک لیوان چای داغ در عصر زمستان، مناسب باشد.

برای داشتن کنج دنج لبه پنجره می‌توانید تشکچه‌های مخملی، نرم و راحت ارمغان را متناسب با رنگ دکوراسیون منزل خود و با ابعاد موردنظر سفارشی‌سازی کنید. برای دریافت راهنمایی و مشاوره با کارشناسان دکوراسیون داخلی ارمغان با ما تماس بگیرید و یا شماره خود را قرار دهید تا ما با شما تماس بگیریم.

 

window cushion

چه چیزهایی می‌تواند جایگزین مبلمان باشد؟

از زمان‌های قدیم در کشور‌های آسیایی استفاده از نشیمن‌های بدون مبلمان بسیار مرسوم بود و به‌مرورزمان با حضور انواع مبلمان این نوع از چیدمان به فراموشی سپرده شد. اما امروزه شاهد حضور دوبارة این سبک چیدمان در کشور‌های اروپایی و آسیایی با رنگ و روی جدید هستیم که بسیاری از سبک‌های دکوراسیون داخلی مثل سبک‌ مدرن، روستیک، بوهمیان و… با استفاده از آن دیزاین می‌شوند.

در این نوع از چیدمان به‌جای مبلمان از نشیمن‌های نرم و راحت استفاده می‌شود. این نشیمن‌ها با ارتفاع‌های گوناگون روی زمین، سکو‌ها، صندلی‌های ساده و چوبی قرار می‌گیرند و دکوراسیون را تکمیل می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع جایگزین‌ها برای مبلمان می‌پردازیم تا بر اساس فضای داخلی منزلتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

جدیدترین چیدمان دکوراسیون با بالشتک‌های نشیمن

اگر بدنبال چیدمان بدون مبلمان هستید، قطعا در نمونه عکس‌های این نوع از چیدمان، انواع باشتک‌های نشیمن را دیده‌اید. این بالشتک‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها براساس سلیقه و نوع فضای مورد نظر استفاده می‌شوند. گاها فضایی در خانه مانند تراس، نیمکت و یا شاهنشین وجود دارد که در این مکان‌ها، استفاده از نشیمن‌های صاف و یکدست مانند نشیمن اسفنجی گزینه جذابی است که روکش آن به‌راحتی جدا شده و قابل شست‌وشو می‌باشد.

نوع دیگری از نشیمن‌های پرکاربرد در چیدمان بدون مبل، نشیمن دست‌دوز است.  نشیمن‌های دست‌دوز ظاهری شیک و مدرن به منزل شما می‌بخشد که می‌تواند در فضاهایی مانند سکوها، لبه پنجره و یا حتی فضاهای تعبیه شده کابینتی، نشیمن جاکفشی و… مورداستفاده قرار گیرد. اگر به دنبال نشیمن‌هایی هستید که بتوانید از آنها بر روی زمین استفاده کنید؛ می‌توانید با استفاده از نشیمن‌هایی با ارتفاع بیشتر از 20 سانتی‌متر روبه‌روی تلویزیون یک فضای دوستانه و راحت ایجاد کنید.

همچنین انواع نشیمن‌های صندلی با ارتفاع کم وجود دارد که برای راحتی بیشتر شما روی صندلی‌های چوبی طراحی شده‌اند و از آن‌ها به صورت‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. در مقاله معرفی نشیمن‌ صندلی به‌صورت کامل کاربرد این نشیمن‌ها را بررسی کرده‌ایم که محتوای آن می‌تواند برایتان مفید باشد.

 یک چیدمان جذاب با کوسن‌های بزرگ و کوچک

یکی دیگر از ایده‌های چیدمان بدون مبلمان،  استفاده از کوسن‌های بزرگ و کوچک بجای مبلمان است. کوسن‌ها، یکی از محبوب‌ترین اکسسوری‌ها در چیدمان خانه هستند که در طرح و انواع گوناگون برای دکوراسیون‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند.

کوسن‌ها جز آن دسته از وسایلی هستند که جدا از ایجاد زیبایی و شادابی در منزل، برای شما یک دکوراسیون نرم و راحت به ارمغان می‌آورند. با قراردادن کوسن‌های بزرگ و کوچک بجای مبلمان خانه‌، هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم محیطی گرم و صمیمی برای دورهمی‌ها فراهم می‌گردد. اصلی‌ترین دلیل استفاده از کوسن‌ها در چیدمان منزل این است که راحتی لازم را ایجاد می‌کنند و شما در هر زمانی و در هر شرایطی می‌توانید به‌راحتی آنها را جابه‌جا کنید تا دکوراسیون موردعلاقه خود را بسازید.

پشتی و تشکچه مدرن

درگذشته استفاده از پشتی‌ و نشیمن در ایران بسیار محبوب بود و امروزه نیز حضور طراحانی همچون تیم هنری ارمغان، باعث شده پشتی‌ها با ظاهری جدید، ایده‌های جذابی برای چیدمان منزل با پشتی و نشیمن را ارائه دهند.

این چیدمان هم روی تخت و یا صندلی و هم روی زمین قابل‌استفاده هستند و شما می‌توانید یک فضای دلباز و راحت برای پذیرایی از میهمانان خود ایجاد کنید.

استفاده از نیمکت در دکوراسیون بدون مبل

نیمکت‌ها با طراحی زیبا و منحصربه‌فرد، رقیب بسیار خوبی برای مبلمان هستند و شما به‌راحتی می‌توانید آنها را برای چیدمان منزلتان انتخاب کنید. نیمکت‌ها معمولاً به‌صورت با پشتی و یا بدون پشتی تولید می‌شوند و در خصوص نیمکت‌های بدون پشتی، باید دقت کنید که در چه جایی از منزل قرار می‌گیرند؛ چون در استفاده طولانی‌مدت ممکن است باعث ایجاد کمردرد شوند؛ بنابراین جایی کنار دیوار شاید گزینه مناسبی باشد تا از دیوار به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده شود.

در خصوص چیدمان‌هایی که با استفاده از نیمکت‌ها انجام می‌شود، استفاده مناسب از اکسسوری‌ها، جلوه خاصی به دکوراسیون شما می‌بخشد.

Putting cushions on the couch

استفاده از تخت و صندلی ساده در چیدمان بدون مبل

یکی دیگر از ایده‌هایی که می‌توانید از آن بهره ببرید استفاده از تخت‌های تاشو است. تخت‌های تاشو گزینه بسیار مناسبی برای خانه‌هایی است که فضای کوچکی دارند؛ چون می‌توان از آن به‌عنوان مبل و نشیمن و همچنین به‌صورت تخت استفاده کرد. کاربردی‌بودن این محصول باعث شده که طرف‌داران زیادی داشته باشد. مخصوصاً کسانی که می‌خواهند یک دکوراسیون بدون مبلمان داشته باشند. شما برای بهترشدن فضایی که تخت را در آن قرار دادید، می‌توانید از پتو، بالشت و حتی شال مبل استفاده کنید تا فضا را مینیمال و زیباتر کنید.

شما در کنار تخت و یا نیمکت می‌توانید از صندلی‌های ساده استفاده کنید. حضور صندلی‌های چوبی متناسب با دکوراسیون، در عین سادگی راحتی را برایتان به ارمغان می‌آورد و به شما در داشتن یک دکوراسیون بی‌نقص کمک می‌کند. صندلی‌هایی همچون صندلی‌های چوبی، صندلی‌های تاتامی، صندلی‌های تابی و… فضای مدرن و درعین‌حال کلاسیکی را در منزل ایجاد می‌کنند.

در این مقاله در مورد جایگزین‌های مبلمان صحبت کردیم، حال جا دارد در خصوص ویژگی‌ها و مزایای چیدمان‌ بدون مبلمان بیشتر صحبت کنیم.

مزایای چیدمان خانه بدون مبل

در حال حاضر دکوراسیون بدون مبلمان یکی از محبوب‌ترین نوع چیدمان دکوراسیون در جهان به شمار می‌رود. بهترین ایده برای افرادی که در خانه‌های کوچک اقامت دارند، استفاده از این سبک چیدمان است تا فضای خانه دلبازتر دیده شود.

روش چیدمان خانه بدون مبل، تنها مختص خانه‌های کوچک نیست. شما می‌توانید در بخشی از خانة خود، فضایی را به چیدمان بدون مبلمان اختصاص دهید و کنج دنجی برای اوقات استراحت ایجاد کنید. این تنوع می‌تواند تأثیر بسیاری در روحیه فردی شما داشته باشد.

همچنین کسانی که در طول سال خانه‌های متعددی عوض می‌کنند و نمی‌خواهند هر بار هزینه زیادی صرف تغییر دکوراسیون کنند؛ می‌توانند از چیدمان‌های بدون مبل استفاده کنند؛ چون حمل‌ونقل وسایل برایشان راحت‌تر بوده و دستشان برای چیدمان در هر فضایی بازتر می‌شود.

 چیدمان بدون مبلمان خانه، برای افرادی که تنوع را دوست دارند و همیشه تا فرصتی پیدا می‌کنند چیدمان منزل را تغییر می‌دهند؛ بسیار مناسب است؛ زیرا وسایل جایگزین مبلمان از تنوع بسیار بالاتری نسبت به مبلمان برخوردار است. به همین سبب شما می‌توانید به‌راحتی دکوراتیو منزل خودتان باشید.

در ادامه اصلی‌ترین مزایای چیدمان بدون مبل را بررسی می‌کنیم.

خانه‌ای امن برای کودکان

سالانه تعداد زیادی از کودکان بر اثر آسیب‌هایی که در محیط خانه اتفاق می‌افتد دچار آسیب‌دیدگی و یا حتی فوت می‌شوند. همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین مراقبت و نگهداری از کودکان است و همان‌طور که در خیابان از کودکان در برابر آدم‌رباها، تصادف ماشین، زمین‌خوردن و… محافظت می‌کنیم، در خانه‌ هم با نگرانی‌های این‌چنینی درگیر هستیم و تلاش می‌کنیم محیط خانه را ایمن نگه‌داریم.

Using an arrangement without a sofa for a child

کودکان در سنین یک تا چهار سال مشتاق کشف‌کردن و راه‌رفتن هستند و برای این کار معمولاً از میز یا مبل استفاده می‌کنند و این کار خطرات احتمالی را برای آن‌ها گسترش می‌دهد.

چیدمان بدون مبلمان می‌تواند تا حدودی این خطرات را رفع کند؛ زیرا وسایل جایگزین‌مبلمان مثل کوسن و تشک نشیمن بسیار نرم و لطیف است و از اجسام سخت مانند چوب و فلز ساخته نشده است و ارتفاع زیادی که برای کودک خطرآفرین باشد وجود ندارد. این سبک از چیدمان تا حدودی می‌تواند خیالتان را از ایمنی کودک در خانه راحت کند.

غذاخوردن راحت به سبک ژاپنی

ژاپنی‌ها آداب خاصی برای صرف غذا دارند و همه افراد موظف هستند که از آنها پیروی کنند. یکی از این آداب، آداب نشستن بر سر سفره غذاست. ژاپنی‌ها برای غذاخوردن از میزهای کوتاهی استفاده می‌کنند و خود بر روی تشک نشیمن یا تاتامی می‌نشینند. این نوع از نشستن باعث می‌شود که گردن و ستون فقرات صاف باشد و از آسیب‌هایی مانند غوز شانه و گودی کمر جلوگیری ‌شود و این سبک نشستن روی زمین، در اصل همان نقش میز نهار خوری را ایفا می‌کند.

 همچنین چهارزانو نشستن باعث می‌شود کسانی که در طول روز تحرکی ندارند دچار گرفتگی عضله نشوند. در تحقیقات بسیاری نیز آمده است که نشستن به‌صورت چهارزانو موجب می‌شود در دوران کهن‌سالی نشستن و برخاستن راحت‌تر انجام شود.

براین‌اساس به این نتیجه می‌رسیم که این رسم ژاپنی‌ها که از زمان‌های قدیم در این کشور رایج بوده، با تفکر درستی همراه است. نکته جالبی که دراین‌خصوص وجود دارد این است که هنوز در ژاپن رستوران‌های بسیاری وجود دارند که با اجرای همین رسم کار می‌کنند و عضو رستوران‌های پر ستاره ژاپن هستند.

Living room without Japanese sofa

کم‌هزینه و متنوع

چیدمان بدون مبل از تنوع بسیار بالاتری برخوردار است و به شما حق انتخاب بیشتری می‌دهد. به‌ طور مثال شما می‌توانید از نشیمن‌های بیسکوتی، تشک‌های دست‌دوز و… استفاده کنید که تنوع زیادی در دوخت، ابعاد و طرح دارند. همچنین همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم؛ هزینه خرید ست‌های این سبک از چیدمان، نسبت به مبلمان بسیار پایین‌تر است و شما با تغییرات ساده می‌توانید تنوع جذابی در دکوراسیون منزل خود تجربه کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع جایگزین‌های مبلمان آشنا کنیم تا بتوانید یک چیدمان بدون مبلمان عالی برای منزل خود طراحی کنید. در این نوع از چیدمان استفاده از تشک‌ها، نشیمن‌ها و کوسن‌ها بسیار توصیه می‌شود. اگر برای خرید موارد لازم در چیدمان بدون مبلمان تردید دارید و نمی‌دانید از کدام جنس پارچه، رنگ و یا حتی طرح برای دکوراسیون موردنظر خود استفاده کنید؛ می‌توانید از مشاوران ارمغان در این مسیر مشاوره دریافت کنید. برای این منظور از طریق شماره    با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *